czwartek, 11 kwietnia 2019

Boże Ciało


Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa zwana potocznie Bożym Ciałem,
to w Kościele Katolickim uroczystość liturgiczna ku czci Najświętszego Sakramentu.
Po raz pierwszy w Polsce uroczystość tę wprowadził w roku 1320 biskup Krakowski Nankier, który urodził się w Kamieniu, aktualnie dzielnicy Piekar Śląskich. 


W naszym kraju obchodzi się to święto w czwartek, który jest dniem wolnym od pracy, co daje możliwość zorganizowania sobie długiego weekendu. 


Uroczystość o charakterze radosnym oraz dziękczynnym wiąże się z procesją
z Najświętszym Sakramentem prowadzoną ulicami parafii. Charakterystycznym elementem procesji jest sypanie pod nogi płatków kwiatów. Zna to każdy, kto przystąpił do Pierwszej Komunii Świętej. Ja pamiętam doskonale z mojego dzieciństwa, gdyż krótko przed udziałem w procesji się wywróciłam i potargałam piękne, białe, zdobyczne rajstopy. Krakowskie procesje, które mają najdłuższą tradycję procesji Bożego Ciała słyną ze swojego kolorytu, jednak w wielu miejscach Polski można znaleźć ciekawe obrzędy tego święta. 



Polecam między innymi odwiedzić w tym dniu Świętochłowice, które widać na zdjęciach. Jeszcze jest trochę czasu, by przygotować się do tego dnia i zaplanować sobie ten czas.
Piękne śląskie stroje, przygotowane ołtarze oraz specyfika miejsca skupiają jak 
w soczewce kult, historię i tradycję.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz